Registratie Gemeente
Inschrijven
Als je Oekraïense vluchtelingen in huis neemt, zorg ervoor dat ze zo snel mogelijk worden ingeschreven bij de Gemeente.
Zodra ze zijn ingeschreven dan ontvang je binnen een aantal dagen een BSN-nummer. Dit nummer is nodig om de bijdrage van de overheid te ontvangen, naar school te kunnen gaan... eigenlijk overal voor.
Maak een afspraak (bij voorkeur met tolk) bij de Gemeente Heerenveen, afdeling burgerzaken.
De mensen die zich in willen schrijven moeten hun paspoort* meenemen en voor kinderen eventueel de geboorte-akte.
Paspoort
Om je in te schrijven heb je bij voorkeur een paspoort na 2016 nodig. Deze bevatten ook Engelse vertalingen / schrijfwijze. Heb je die niet dan moet er bij de inschrijving een beëdigde tolk aanwezig zijn. Overleg dit even met de gemeente.
Voor het aanmaken van een bankrekening is een internationaal paspoort noodzakelijk.
Onze ervaringen zijn alleen dat je bij de ambassade niet meteen een nieuw paspoort krijgt, maar een soort van identiteitsbewijs op een A4-tje met pasfoto. Dit wordt op dit moment door de banken niet als geldig legitimatiebewijs gezien.
Vooralsnog hebben we hier geen oplossing voor. Zodra hier meer over bekend is zetten we het op de site.